02/02
Officiële berichten - 2/2/2024
ALLIANZ BK ALLE CATEGORIEËN OUTDOOR -29/30 juni 2024
Er was een oproep gelanceerd naar de clubs om het BK AC te organiseren nadat de sportdienst van Brussel ons had medegedeeld dat omwille van de organisatie van het muziekfestival ‘Couleur Café’ het stadion beschikbaar was zonder parking.
Vorige week heeft de sportdienst van Brussel echter een voorstel overgemaakt om plaats te maken voor 500 parkeerplaatsen. Daarom werd in overleg met de LBFA beslist het BK AC toch in Brussel te laten doorgaan.
AANKONDIGING ATLETIEKKAMPEN
Organiseert je club een atletiekkamp of stage in 2024? Vergeet niet om ons hiervan op de hoogte te brengen.
In de eerste plaats is je kamp dan verzekerd (deelnemers en begeleiders) en als je aan de voorwaarden voldoet scoor je ook in het jeugdsportfonds extra punten!
Vul het bijgevoegde formulier in en stuur dit door naar sportkampen@atletiek.be
Het overzicht van de clubkampen kan je steeds raadplegen op de website
G-WERKING
Infosessies G-werking
Ten behoeve van G-begeleiders en clubbestuurders voorzien we 2 gratis online infosessies betreffende de G-werking bij Atletiek Vlaanderen:
- op 26/02 van 19u30 tot 21u : algemene infosessie betreffende G-atletiek
Tijdens deze sessie verduidelijken we de werking van Atletiek Vlaanderen gericht naar atleten met een handicap, het verschil tussen AMH atleten en G-atleten, de manier waarop classificaties gebeuren, ondersteuning vanuit Sport Vlaanderen voor G-werkingen, de rol van G-sport Vlaanderen en van Atletiek Vlaanderen, ...
Aanmelden uiterlijk 24/02 via deze link.
- op 18/03 van 19u30 tot 21u: G-wedstrijdvormen
Tijdens deze sessie overlopen we de verschillende wedstrijdvormen voor AMH-atleten (competitief) en voor G-atleten (recreatief), wat bij zo'n organisatie komt kijken en waarmee je rekening moet houden om de juiste formule toe te passen voor de juiste doelgroep. Deze sessie is aanbevolen voor organisatoren van G-recrea en AMH wedstrijden!
Aanmelden uiterlijk 16/03 via deze link.
Praktijksessie “Running Blind”
Op zaterdag 27 april organiseren we tussen 10u en 12u een praktijksessie “Running Blind” voor slechtziende of blinde lopers, begeleiders van dergelijke sporters of loopbegeleiders van sporters zonder beperking die ermee aan de slag willen gaan.
Deze sessie gaat door in het domein van de Blaarmeersen te Gent.
Meer info en aanmelden
WIL JE JURYLID WORDEN?
Dit kan door 1 van onze 3 instap-opleidingen te volgen:
- - Kidsjurylid
- - Niveau 1
- - Niveau 2
Wie de opleiding tot Kidsjurylid volgt kan ook de opleiding tot jurylid Niveau 1 OF 2 nog volgen.
RUNNING
Online infosessie Mindfulrunnen
Bij mindful running staat loopbeleving centraal. Het is de geest ontspannen tijdens de inspanning. Maar het is ook méér dan dat: het is bewuster en efficiënter lopen waardoor je meer rendement hebt van je loopsessie.
Maar hoe doe je dat concreet? Welke tips geef je aan jouw deelnemers? Kan iedereen er mee aan de slag? ...
Tijdstip: 22/02 – 19u-21u
Docent: Marleen Claeys, Mindful Run Instructeur en trailrunner
Deelname: € 10 voor leden van Atletiek Vlaanderen - € 30 mét handboek
€ 15 voor niet-leden van Atletiek Vlaanderen - € 35 mét handboek
Opleiding RunMindful Begeleider Aalst
Gekoppeld aan de Initiator Running opleiding wordt ook de opleiding “RunMindful Begeleider” georganiseerd in Aalst.
De opleiding omvat 9u waarvan 2u online en 2x 3u30 praktijk. De praktijksessies gaan door aan de atletiekpiste van het Osbroekpark te Aalst.
Kostprijs: € 70 mét handboek “In 10 stappen starten met Mindful Running” - € 50 zonder handboek
De sessies gaat door op
Donderdag 22/02 - 19u-21u – online
Zaterdag 09/03 – 9u-12u30 – praktijk
Zaterdag 20/04 – 9u-12u30 – praktijk
AANVRAAG CURSUSORGANISATIES NAJAAR 2024
Je kan vanaf heden opnieuw een aanvraag doen voor de organisatie van de opleiding Initiator Atletiek (nieuwe opleidingsstructuur!), Trainer C (nieuw!) of Start 2 Coach in het najaar van 2024. Indienen kan t.e.m. donderdag 29 februari 2024.
Enkele vereisten voor de organisatie van deze opleidingen in eigen club:
- De kostprijs voor de gebruikte accommodatie moet gratis of tegen beperkte prijs kunnen aangeboden worden.
- Een indooraccommodatie moet liefst aanwezig zijn voor de praktijksessies als back-up bij slecht weer (kan een sporthal zijn of zaaltje in een school).
- Vereiste minimum accommodatie: grasveld en/of atletiekpiste (+ indoormogelijkheid) + leslokaal/kantine
Extra vereisten bij het organiseren van een Initiator Atletiek en Start 2 Coach:
De organiserende club dient minstens een 7 à 8-tal eigen deelnemers te hebben voor de organisatie én dient regelmatige promotie te doen richting de omliggende clubs om zeker aan voldoende minimumaantal deelnemers te komen (minimum aantal deelnemers is 12).
Interesse?
Geef dan volgende zaken door aan Sietske (sietske@atletiek.be):
- Organiserende club
- Adres waar de opleiding doorgaat
- Welke opleiding wil je organiseren (Initiator Atletiek, Trainer C of S2C)
- Contactgegevens van de cursusverantwoordelijke
Alle informatie over de nieuwe opleidingen kan je terugvinden op deze webpagina.
BIJSCHOLINGEN
Wij willen graag input voor bijscholingen en opleidingen. Dit kan via:
· bijscholingen: https://fd7.formdesk.com/V.A.L./topics-bijscholingen
· opleidingen: https://fd7.formdesk.com/V.A.L./Interesse-opleiding
INDOOR SCHOLIERENINTERLAND U18 – 9/3 LOUVAIN-LA-NEUVE
Op zaterdag 9 maart 2024 vindt een scholiereninterland U18 plaats tussen Atletiek Vlaanderen, LBFA, Nederland, Luxemburg en Westfalen in de indoorhal te Louvain-la-Neuve. Volgend programma wordt voorzien tussen ca. 13:00-17:30:
Jongens (°07-08): 60m, 200m, 400m, 800m, 60m horden (0.914m), kogelstoten (5kg), verspringen, hinkstapspringen, hoogspringen, polsstokspringen, 4x200m
Meisjes (°07-08): 60m, 200m, 400m, 800m, 60m horden (0.762m), kogelstoten (3kg), verspringen, hinkstapspringen, hoogspringen, polsstokspringen, 4x200m
De selectie zal gebeuren op maandag 4 maart volgens deze principes:
· De eerste Vlaamse atleet (°2007-2008) op het BK Cadetten-Scholieren van zaterdag 2/3 wordt geselecteerd.
· De tweede atleet wordt geselecteerd door de technische directie op basis van getoond potentieel tijdens indoorwedstrijden tot en met 2/3.
In geval van afmelding is het eveneens de technische directie die een vervanger zal aanduiden op basis van getoond potentieel tijdens het winterseizoen.
Atleten worden maximaal voor 2 nummers geselecteerd, de technische directie maakt hierin een keuze in functie van de sterkste ploegopstelling.
De ploeg voor de 4x200m wordt samengesteld uit de atleten voor 60m en 200m die niet dubbelen met een andere proef. Deze lijst wordt verder aangevuld door de technische directie.
Om de selectie voor te bereiden zal in de week van 19 februari een longlist van 3 tot 5 atleten per discipline gecontacteerd worden die op voorhand moeten aangeven of ze al dan niet deelnemen, de finale selectie wordt bekendgemaakt op maandag 4 maart om 12:00.