28/02

Officiële berichten - 28/2/2025

logo val

!!! LAST CALL !!!: JURY SPECIALISATIEOPLEIDING – TECHNICAL MANAGER B-GRADE

Tijdens de Opleidingsdag Atletiek in 2024 werd er vanuit de VCJ een nieuwe opleiding geïntroduceerd: Technical Manager op clubniveau (= TM grade B).  Voor deze opleiding mochten we een groot aantal aanwezigen noteren. Ook in 2025 willen we verder inzetten op het opleiden van Technical Managers.

 

Wat zal er aan bod komen tijdens deze opleiding? 

  • Meten en wegen van de verschillende tuigen (+ alternatieve manieren);
  • Bekijken van de weeg/meetkoffer;
  • Korte uitleg over de plasticine plank en over de latten bij hoog- en polsstokspringen;
  • Overlopen van de verschillende sectoren;
  • Horden.

Kortom alle kennis die juryleden nodig hebben om als Technical Manager aan de slag te kunnen gaan bij gewone regionale wedstrijden komt aan bod.

Voor wie: Juryleden vanaf Niveau 1

Docent: Peter Wijns

Wanneer: 15 maart 2025 - 13u00 (Einde voorzien rond +/- 17u)

Waar:  Maldegem – Piste ACME (Bloemestraat 36D1 - 9990 Maldegem)

Inschrijven:
Inschrijven kan tot en met 2 maart 2025 via deze link.
Na 2 maart zullen er geen inschrijvingen meer toegevoegd worden.
LET OP: maximum 20 deelnemers.

Alle deelnemers ontvangen een deelnameattest.

 

 

SAVE THE DATE!

Vanaf 2025 wordt de Opleidingsdag Atletiek omgedoopt tot de Inspiratiedag! 

Deze zal doorgaan op zaterdag 25/10/2025 te Sport Vlaanderen Gent. Zet deze datum dus al zeker in je agenda! 

Er zullen opnieuw leuke topics aangeboden worden trainers, clubbestuurders, vertrouwenspersonen, juryleden etc. 

Heb je zelf een interessant topic dat je wel aan bod wil zien komen?

Laat het ons dan via deze weg weten.

 

 

HERINNERING INSCHRIJVINGEN JEUGDDAG ATLETIEK VLAANDEREN

Gelieve ten laatste zondag 2 maart het voorlopig inschrijvingsformulier in te vullen via deze link, waarin je een inschatting geven met hoeveel deelnemers je aanwezig zou zijn. Je kan nadien nog afwijken van de aantallen opgegeven in het voorlopige inschrijvingsformulier maar we vragen om ons te verwittigen indien het meer dan twee ploegen in eenzelfde categorie (kangoeroes-benjamins of pupillen-miniemen) zouden zijn.


Medewerkers
Om de Jeugddag vlot te doen verlopen en voor iedereen aangenaam te maken, zijn een voldoende aantal medewerkers onontbeerlijk. Daarom moet elke club een medewerker (min. 16j) voorzien per 3 ingeschreven ploegen (12 atleten), met een maximum van 4 medewerkers per club.

Je mag de namen van de medewerkers, mailadressen en eventueel de voorkeur van de proef ook doorgeven via het online inschrijvingsformulier.

Alle informatie rond de Jeugddag kan je terugvinden op onze website.
Voor meer informatie kan je contact opnemen met Nick Janssens via mail.

 

 

JEUGDSPORTFONDS: INFOMOMENT

Op maandag 17 maart om 20u00 zal er een online infomoment voorzien worden over het nieuwe reglement jeugdsportfonds.

Er zal algemeen toelichting gegeven worden over de deelaspecten en bijhorende items.

Geïnteresseerden kunnen zich hiervoor inschrijven via deze link

 

 

ZET JOUW CLUBVRIJWILLIGERS IN DE SPOTLIGHTS TIJDENS DE WEEK VAN DE VRIJWILLIGER!

Van 1 tot 9 maart is het opnieuw de Week van de Vrijwilliger, hét moment om al die fantastische mensen die zich inzetten voor jouw club te bedanken!

Juryleden, trainers, bestuursleden, kantinehelpers, en nog zoveel anderen… Zonder hen zou onze atletiekwereld niet draaien. Daarom roepen we alle clubs op om hun vrijwilligers extra in de bloemetjes te zetten.

👉 Hoe kan jouw club meedoen?

💬 Post een dankwoordje op sociale media met #BedanktVrijwilliger of #weekvandevrijwilliger en tag @AtletiekVlaanderen (Facebook) of Atletiek.be (Instagram)

📸 Deel een leuke foto of video van jullie vrijwilligers in actie.

🎉 Organiseer een kleine verrassing: een bedankmomentje, een attentie of een symbolische award

 

Meer info:

https://www.vlaamsesportfederatie.be/nieuws-en-inspiratie/ode-aan-de-vrijwilliger

https://www.vlaanderenvrijwilligt.be/week-van-de-vrijwilliger-2025/

 

 

WIJ ZOEKEN…

In het kader van het project “The Sky is the limit”, dat Atletiek Vlaanderen samen met de Klim- en Bergsport aan het uitrollen is, zijn we op zoek naar verenigingen die in hun werking al een aspect van trailrunnen hebben opgenomen: trainingen, organisaties, samenwerking met trailrunorganisaties, … alle info is welkom en mag verstuurd worden naar Paula Vanhoovels .

 

 

VERSLAGEN

-         Het verslag van de Beleidscommissie Jeugd van 24 februari kan je hier raadplegen.

-         Het verslag van de Beleidscommissie Running van 22 februari kan men hier raadplegen.

-         Het verslag van de Ethische commissie van 14 januari kan men hier raadplegen.

 

 

GRATIS INFOSESSIE PRAKTISCHE RICHTLIJNEN EK RUNNING – donderdag 20 maart 12u-12u45

Gelieve deze info te verspreiden naar alle loopbegeleiders, afstandstrainers en afstandslopers van uw vereniging.


Met tevredenheid stellen we vast dat heelwat VAL-leden deelnemen aan de wedstrijden ter gelegenheid van het Europees Kampioenschap Running dat op 12 en 13 april georganiseerd wordt in Leuven. Het beloven dan ook mooie wedstrijden te worden die over prachtige parcours lopen. Inschrijven kán nog! (https://europeanrunningchampionships.com/nl/#register )
Op donderdag 20 maart voorzien we over de middag een korte online infosessie waarbij we alle praktische info willen delen.

De sessie start om 12u00, tot ong. 12u45, en kan gratis gevolgd worden.

Karen Van Proeyen, geselecteerd voor dit kampioenschap voor de marathon én ervaren docent in verschillende domeinen van het afstandslopen, zal de sessie geven. 
De volgende items komen aan bod: 

-         Ophalen van de startnummers 

-         Startprocedure (vakken, timing, vervoer van materiaal van Brussel naar Leuven, …) 

-         Parcours (marathon, ½ marathon en 10km)

-         Bevoorradingsposten

-         Wat na de finish?

Graag vooraf en uiterlijk 20 maart aanmelden via deze link .

Meer info: Tuur Bras, tuur@atletiek.be 

 

OPROEP VRIJWILLIGERS EK RUNNING

Is jouw club klaar voor een sportieve uitdaging? Op 12 en 13 april vinden in Leuven en Brussel de European Running Championships plaats, en we hebben jullie hulp nodig!

 

Voor de volgende dagen zijn wij op zoek naar extra helpende handen:

Van woensdag 9/4/25 tem vrijdag 11/4/25:

  •  Opbouw van het parcours
  • Merchandise
  • E-tickets,…

 

Eventdag 1 (halve marathon) -  zaterdag 12/4/25:

  • Afhalen startbewijzen
  •  Merchandise
  • Eindsampling
  • Green team
  •  Fietsparking…

 

Eventdag 2 (marathon en 10km) - zondag 13/4/25:

  • Afhalen startbewijzen
  • Merchandise
  • Eindsampling
  • Green team
  • Fietsparking…

 

Maandag 14/4/25:

·        Algemene afbouw

·        Greenteam

De werktijden liggen tussen 8u en 19u, met een maximum van 7 uur per dag.

 

Wat bieden wij jullie in ruil voor jullie hulp!

  • Vergoeding van 35 euro/per persoon/dag
  • Kilometervergoeding van 30cent/km
  • Lunchpakket, drank
  • Een onvergetelijke ervaring natuurlijk!

 

Indien interesse mogen jullie alle info bezorgen via deze link en voor vragen kan je sturen naar tuur@atletiek.be